tisdag 16 februari 2010

Fettisdagen


Semlor i massor!

Tänk att det finns en dag som man kan frossa i semlor, eller kanske inte? Gott är det i alla fall. Dagen till ära köpte min man med sig nybakta semlor hem från ett av Örebros konditorin. Goda och onyttiga förståss med det brydde vi oss inte ett dugg om. Vi dukade fram till ett mysigt eftermiddagsfika mitt i veckan vilket inte hör till vanligheterna i vår familj. Barnen mumsade och frågade när vi skulle baka semlor själva som hör till en av vår familjs traditioner. Vi letade fram vår fina bok om semlor av Mia Öhrn och bestämde oss (barnen och jag) att vi ska börja sportlovet med att baka. Nu har vi något att se fram emot, både baket och fikat!


Här är mitt favoritrecept från boken:


Semlor ca 20 st normalstora eller en tårta:


150 g smör


5 dl mjölk


50 g jäst


1 ½ dl socker


½ tsk salt


2 tsk malen eller stött kardemumma


14 dl mjöl


200 grader i ca 10 minuter




Fyll semlorna med mandelmassa och grädde efter behag!




Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Det där ser mumsigt ut. Jag tycker att det ser gott ut men jag har nog aldrig varit någon stor semleentusiast. Gillar inte mandelmasseklumpen. Bättre då man fördelar mandelmassan i grädden . Tror att det skulle passa mig bättre med en vaniljklump i stället.
    Åker omkring mrd ditt brev varje dag nu!
    Kram annika

    SvaraRadera
  2. Mmmmumma med semlor *ler*
    Härlig blogg du har...här tittar jag iaf in...bättre sent än aldrig, hihi...för att önska dig lycka till i min utlottning! Jätteroligt att du vill vara med!

    Kram Anki

    SvaraRadera
  3. Mmmmmmmm, kanske skulle hoppa över GI någon dag!
    kram
    Caroline

    SvaraRadera