lördag 8 augusti 2009

Rårörd svartvinbärssaft

I går kväll bestämde jag mig för att göra slag i saken och plocka av våra svarta vinbär. Det har varit en ovanligt gynnsam sommar för våra bär så buskarna var alldeles fulla av stora härligt svarta vinbär. Sagt och gjort när grabbarna försvunnit till dagens fotbollsskola var det bara jag och dottern hemma och vi tog varsin pall under armen och begav oss till vinbärsbuskarna. Jonna föredrog de röda och helst i munnen och inte i hinken, men vad gör väl det? De plockas ju i alla fall. Själv tog jag mig ann de svarta och fort gick det. På drygt en halvtimme var fem liter plockade och den ena busken i stort sett tom.
Efter en timme var både de röda och svarta buskarna nästintill tomma och det var dags att plocka fram sommarens inköp, saftmajan. Till min förvåning upptäckte jag att botten saknades. Jag köpte den på loppis för tjugo kronor så vad kan man vänta sig? Ja det var bara att leta reda på ett recept där man kokar saft utan saftmajan. Tänk ibland undrar jag hur man gjorde när inte "nätet" fanns. På två minuter lyckades jag hitta flera bra och enkla recept på rårörd svartvinbärssaft. Nu står saften (eller bären kanske jag ska säga) och goar till sig. I morgon ska jag hälla av bären och sockra saften för att till slut fylla på glasflaskorna med härlig, nygjord svartvinbärssaft. Jag återkommer med bilder och recept i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar